Consumenten besteden opnieuw iets meer, vertrouwen verandert nauwelijks

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© ANP

Consumenten hebben in november 0,6 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in november 2013. Dit is de tweede maand op rij met een lichte stijging. Vooral aan duurzame goederen gaven consumenten meer uit, meldt het CBS vandaag. Verder is het vertrouwen van consumenten in januari nauwelijks veranderd ten opzichte van december.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

 
 

Vooral meer uitgegeven aan huishoudelijke apparaten, woninginrichting en fietsen

Consumenten gaven in november 3,4 procent meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Ze besteedden vooral meer aan huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Ook kochten consumenten, net als in oktober, meer fietsen dan een jaar geleden. Dat hangt samen met de eindejaarsrun op de voordelige fiets van de zaak.

Aan voedings- en genotmiddelen besteedden de consumenten 2,7 procent meer dan een jaar eerder. De bestedingen aan overige goederen, waaronder gas en motorbrandstoffen, waren 4,3 procent lager. Ten slotte gaven consumenten 0,6 procent meer uit aan diensten, die ruim de helft van de binnenlandse consumptieve bestedingen uitmaken.

 
 

Omstandigheden voor consumptie in januari vrijwel hetzelfde als in december

De omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens zijn in januari per saldo nauwelijks veranderd ten opzichte van december, blijkt uit de Consumptieradar van het CBS. De stemming van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid verslechterde aanzienlijk. Daarentegen was de krimp van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van een jaar eerder minder groot. Ook waren consumenten minder negatief over de toekomstige werkloosheid. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.

Vertrouwen consument verandert nauwelijks

De stemming onder consumenten is in januari 2015 iets minder negatief dan in december. Het consumentenvertrouwen komt in januari uit op -6. In december was dat -7. Het oordeel van consumenten over de economie was iets minder negatief, de koopbereidheid verandert nagenoeg niet.

Met -6 ligt het consumentenvertrouwen in januari boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).

 
 

Oordeel over economie verbetert iets, koopbereidheid verandert nauwelijks

De deelindicator Economisch klimaat komt uit op -2, tegen -4 in december. De verbetering komt doordat consumenten positiever oordelen over de toekomstige economische situatie. De koopbereidheid verandert van december op januari nauwelijks. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op -9, tegen  -10 in december.

Samenstelling consumentenvertrouwen

Consumentenvertrouwen

Vandaag publiceert het CBS ook over de investeringen in vaste activa.

StatLine-tabellen:

Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.