Omzet huishoudwinkels bijna 6 procent gedaald

© ANP

Huishoudwinkels hebben van januari tot en met november 2015 5,5 procent minder omzet geboekt dan een jaar eerder. De branche voor huishoudelijke artikelen is daarmee een van de slechtst presterende sectoren in de detailhandel. In totaal steeg de detailhandelsomzet in dezelfde periode met ongeveer 1 procent. Dat meldt CBS.

Ook op langere termijn blijven de huishoudwinkels achter bij de rest van de detailhandel. Het omzetniveau van huishoudwinkels lag vorig jaar bijna 20 procent achter op dat van vlak voor de crisis. In de totale detailhandel lag de omzet nog ruim 6 procent achter op het niveau van 2008.

Omzetontwikkeling winkels in huishoudelijke artikelen

Daling aantal bedrijven

Niet alleen de omzet neemt af, ook het aantal bedrijven daalt. Waren er in 2008 nog 1255 bedrijven in de branche voor huishoudelijke artikelen, in 2015 was dit aantal met bijna een kwart geslonken tot 995. Winkels in huishoudelijke artikelen zijn in 96 procent van de gevallen bedrijven met minder dan 10 werkzame personen. Vooral deze kleine bedrijven sloten sinds 2008 dan ook de deuren.

Correctie cijfers winkels in huishoudelijke artikelen
De cijfers van de SBI ‘47597 Winkels in huishoudwaren algemeen’ zijn gecorrigeerd over de periode mei tot en met november 2015. De correctie is noodzakelijk vanwege foutief verstrekte opgaven door berichtgevers.

De correctie van de omzetontwikkeling is het grootst in oktober (+11 procentpunt) en november (+13 procentpunt). De correctie heeft ook invloed op de omzetontwikkeling van hogere aggregaten zoals de winkels in huishoudelijke artikelen (maximaal 12 procentpunt), de winkels in non-foodartikelen (maximaal 0,4 procentpunt) en de totale detailhandel (maximaal 0,2 procentpunt).