Detailhandel start 2015 met een groei van 0,8 procent

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.

In januari 2015 was de omzet in de detailhandel 0,8 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee houdt de detailhandel de groei vast die in 2014 is ingezet. De verkopen (volume) groeiden in januari wederom, terwijl de prijzen iets sterker daalden dan in voorgaande maanden. Zowel winkels in voedings- en genotmiddelen als non-foodwinkels noteerden een hogere omzet en een groter volume. Dit heeft het CBS vandaag bekendgemaakt.

Licht positief koopdageffect

Januari telde wat betreft koopdagen dit jaar een donderdag minder en een zaterdag meer dan vorig jaar. Op een zaterdag wordt in veel detailhandelsbranches meer omgezet dan op een donderdag. Na correctie voor dit positieve koopdageffect kwam de omzet iets boven het niveau van een jaar geleden uit. Het volume groeide licht.

Winkels in voedings- en genotmiddelen in de plus dankzij supermarkten

Vooral in winkels in voedings- en genotmiddelen groeiden in januari de omzet en het volume. Klanten gaven in deze winkels bijna 3 procent meer uit, het volume groeide iets sterker. De groei was volledig toe te schrijven aan de supermarkten. Speciaalzaken leverden een beetje omzet in. De prijzen in de winkels in voedings- en genotmiddelen daalden voor het eerst in zes maanden. In het nieuwsbericht over de inflatie in januari is al gemeld dat voedingsmiddelen in de supermarkten in deze maand met een hogere korting werden verkocht.

Wisselende prestaties non-foodbranche

Ook non-foodwinkels zetten meer om dan in januari vorig jaar. De omzet was ruim 1 procent groter, de verkopen kwamen ongeveer 3 procent hoger uit.  De verschillende non-foodbranches lieten een wisselend beeld zien. Winkels in consumentenelektronica, winkels in woninginrichtingartikelen en drogisterijen zetten meer om dan een jaar eerder. De omzet van doe-het-zelfzaken, winkels in huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en vooral textielsupermarkten was daarentegen lager dan een jaar geleden. De prijzen in de non-foodbranche liepen daarbij verder terug. Vooral kleding was door het zachte winterweer in de uitverkoop sterker afgeprijsd.

Omzet postorderbedrijven en internetwinkels

Postorderbedrijven en internetwinkels realiseerden ruim 9 procent meer omzet dan in januari vorig jaar. Daarmee nam de omzet iets minder sterk toe dan in de afgelopen maanden.

Detailhandel zet weg omhoog verder voort, maar blijft wel achter bij Europese collega’s

Met de kleine groei in januari gaat de detailhandel verder op de weg die in 2014 is ingezet en waarover onlangs al door het CBS is gepubliceerd. Ondanks de groeicijfers van de laatste maanden blijven de prestaties van de Nederlandse winkeliers echter nog achter bij die van collega’s uit veel andere Europese landen, zoals onze buurlanden België en Duitsland.

Bronnen en gerelateerde links: