Omzet detailhandel 3 procent hoger

  • Meer omzet en verkopen supermarkten
  • Ook grotere omzet winkels in bovenkleding

In april 2011 heeft de detailhandel 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is voornamelijk toe te schrijven aan een toename van de prijzen, die 2,5 procent hoger waren. Het volume groeide met bijna 1 procent. Ook na correctie voor koopdagen blijft er sprake van een lichte groei van het volume. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen was in april 5,4 procent hoger. Dat is volledig te danken aan de supermarkten. Hun omzet was in april 6,2 procent groter. De toename van de omzet kan vooral worden toegerekend aan de volumegroei van iets meer dan 4 procent. De prijsstijging bedroeg 2 procent. Speciaalzaken realiseerden ongeveer dezelfde omzet als een jaar eerder.

De non-foodwinkels hadden een bescheiden omzetgroei. Zowel de prijzen als het volume droegen hieraan bij. De winkels in bovenkleding behaalden in de droge en warme maand april een hogere omzet. Ook de winkels in huishoudelijke artikelen en de drogisterijen noteerden een omzetgroei. Textielsupermarkten, winkels in woninginrichtingartikelen en winkels in consumenten-elektronica hadden een lagere omzet dan een jaar eerder.

Detailhandel via internet noteerde in april een omzetgroei van bijna 2 procent. De tankstations behaalden door prijsstijgingen 7,1 procent meer omzet.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.