Detailhandel zet meer om in derde kwartaal

  • Na zeven kwartalen krimp groeit omzet non-foodwinkels weer
  • Ook foodwinkels boeken meer omzet
  • Omzetgroei detailhandel 3 procent in september

In het derde kwartaal van 2010 heeft de detailhandel 1,4 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De prijzen waren hoger dan een jaar eerder, terwijl het volume nagenoeg gelijk bleef. De omzetgroei in de detailhandel volgt op zes achtereenvolgende kwartalen met omzetverlies. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Non-foodwinkels boekten in het derde kwartaal van 2010 een omzetgroei van 0,4 procent. In de zeven kwartalen daarvoor was er nog sprake van omzetverlies. Binnen de non-foodsector groeide de omzet van winkels in consumentenelektronica en winkels in huishoudelijke artikelen het meest. Doe-het-zelfwinkels en winkels in woninginrichtingartikelen hadden juist minder omzet dan een jaar eerder.

Ook foodwinkels boekten meer omzet in het derde kwartaal. Vooral dankzij hogere prijzen was de omzet 2,0 procent hoger dan in dezelfde periode van 2009. Ook het volume was iets groter. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen zetten juist minder om.

De detailhandel via internet behaalde echter de hoogste groei in het derde kwartaal. De webwinkels zetten ruim 15 procent meer om. Ook in de eerste twee kwartalen van 2010 hadden de verkopers via internet de hoogste omzetgroei binnen de detailhandel.

In september 2010 boekte de detailhandel 2,9 procent meer omzet dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. De omzetontwikkeling is positief beïnvloed doordat de samenstelling van koopdagen in september 2010 gunstiger was dan in september 2009. Na correctie voor dit effect resteert een groei van bijna 2 procent.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.