Omzet detailhandel 2 procent hoger

  • Volume detailhandel nagenoeg gelijk
  • Omzet supermarkten ruim 12 procent hoger
  • Minder omzet non-foodwinkels

In januari van dit jaar heeft de detailhandel 2,3 procent meer omzet behaald dan in de dezelfde periode een jaar eerder. De prijzen stegen met 2,2 procent, het volume bleef nagenoeg gelijk. De omzetgroei kwam vooral voor rekening van de supermarkten. Non-foodwinkels zetten juist minder om. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De samenstelling van de koopdagen in januari had een positief effect op de omzetontwikkeling van de detailhandel. Na een correctie voor dit effect komt de omzetgroei in januari uit op ongeveer 1 procent.

Binnen de detailhandel boekten supermarkten de hoogste omzetgroei. De omzet nam ruim 12 procent toe in vergelijking met januari 2008. De prijzen waren bijna 6 procent hoger. Het volume nam bijna 7 procent toe. Na een correctie voor het koopdageneffect resteert een volumegroei van enkele procenten.

De omzet van winkels in non-foodartikelen nam in januari 2009 ongeveer 3 procent af ten opzichte van dezelfde maand in 2008. Dit komt vooral door een krimp van het volume. Van de branches in de non-foodsector hadden alleen drogisterijen en kledingwinkels iets meer omzet dan een jaar eerder.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.