Consument verwacht stijging werkloosheid

De werkloosheid in Nederland neemt nog steeds af. Toch worden consumenten merkbaar somberder over de werkgelegenheid. Het nieuws dat bedrijven last beginnen te krijgen van de kredietcrisis werkt op het gemoed van de consumenten. Vanaf augustus 2008 verwacht een groeiende meerderheid dat de werkloosheid de komende twaalf maanden gaat stijgen.

Ontwikkeling verwachte werkloosheid in komende 12 maanden

Ontwikkeling verwachte werkloosheid in komende 12 maanden

Kentering in nazomer 2007

Het CBS meet elke maand het vertrouwen van de consument. Eén van de vragen is hoe de werkloosheid zich zal ontwikkelen. Na een periode van bijna twee jaar waarin de consument overwegend positief was over de ontwikkeling van de werkloosheid, keerde het tij in de nazomer van 2007. Het percentage consumenten dat dacht dat de werkloosheid zou gaan stijgen groeide langzaam, terwijl het percentage dat een daling voorzag langzaam afnam. Vanaf augustus 2008 ging het snel bergafwaarts. Consumenten werden steeds pessimistischer over de toekomstige werkloosheid.

Verwachting werkloosheid in de komende 12 maanden

Verwachting werkloosheid in de komende 12 maanden

Pessimisme slaat hard toe in oktober

In oktober 2008 verwachtte bijna de helft van de ondervraagden dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat stijgen. Slechts één op de tien verwachtte een daling. Ter vergelijking: in juni 2007, toen het consumentenvertrouwen zich op een hoogtepunt bevond, dacht slechts 15 procent dat de werkloosheid zou gaan stijgen. Ruim de helft verwachtte toen een daling.

Pauline Sijrier-Goettsch

Bron: Consumentenvertrouwen, werkloosheidsverwachting